Fysisk aktivitet

Trening gir velvære

Fysisk aktivitet er én av flere faktorer for å kunne mestre hverdagen uten rusmidler. Vi er svært bevisst på faren ved å utvikle en avhengighet til trening, og derfor er vi opptatt av å bygge opp et sunt forhold til fysisk aktivitet. Vi kan tilby en splitter ny og moderne treningsavdeling med mulighet for en personlig trener som tilpasser programmet til akkurat ditt behov.

Styrker det kardiovaskulære systemet

Regelmessig trening forbedrer hele det kardiovaskulære system. Dette er det vi egentlig kaller hjerte- og karsystemet. Trening styrker hjerte og lunger, blodstrømmen går mer effektivt, noe som igjen gir bedre oksygen- og næringstransport til cellene i kroppen. Konsentrasjonen av det ”gode” kolesterolet, HDL, øker og konsentrasjonen av det ”dårlige” kolesterolet, LDL, reduseres.

Trening kan også forebygge høyt blodtrykk dersom man er i faresonen for å utvikle det. I tillegg kan blodtrykket reduseres dersom man allerede har høyt blodtrykk.
Og ikke nok med det. Trening forbedrer også åndedrettssystemet og lungekapasiteten. Man puster dypere og bedrer oksygen Styrker muskulatur og beinmasse.

At styrketrening bygger og opprettholder muskulatur er ikke noe nytt. Det mange ikke er klar over, er at styrketrening er noe av det beste du kan gjøre for å motvirke beinskjørhet. Denne typen trening forhindrer at beinmassen reduseres og kan til og med øke beintettheten. Ved å styrke bein og muskler kan du også forbedre balanse og koordinasjon. Dette reduserer sjansen for fall og brudd, og gjør deg bedre rustet i hverdagen.

Vektkontroll

Trening forbrenner kalorier og kan hjelpe deg å oppnå eller å opprettholde en sunn kroppsvekt. Trening øker kroppens kaloriforbruk, ikke bare når du trener, men også etter at treningsøkten er ferdig. Jo hardere og oftere du trener, jo flere kalorier forbrenner kroppen.

For å forbrenne fett må du spise mindre enn du forbrenner. Mindre kroppsfett gjør at du både føler deg bedre og ser bedre ut, i tillegg til at risikoen for fedme reduseres dramatisk. En sunn kroppsvekt letter også belastningen på bein og ledd, noe som igjen kan motvirke leddgikt.
Forebygger diabetes

Regelmessig trening og et fornuftig kosthold er viktig for å forhindre og kontrollere type 2-diabetes. Type 2-diabetes er en tilstand hvor insulinet virker dårlig. Trening kan hjelpe kroppen slik at den blir flinkere til å bruke insulin. Under en treningsøkt forbruker musklene blodsukker (glukose) som energi. Dette innebærer at blodsukker fjernes fra blodet og går over i muskulaturen. Dette senker blodsukkernivået.

Trening forbedrer også insulinfølsomheten, spesielt i muskulaturen. Insulinet brukes da mer effektivt til å transportere næring til cellene i kroppen.

Letter depresjoner og stress

Trening kan bekjempe depresjon ved å aktivere de såkalte neurotransmitterne. Neurotransmittere er kjemikalier som brukes av nervecellene til å kommunisere med hverandre. To typer av disse er serotonin og norepinephrine. Nivået av disse og balansen mellom dem spiller en viktig rolle i hvordan man reagerer på daglige hendelser. Hos personer som opplever depresjon er nivået av serotonin og norepinephrine, eller begge, ute av balanse. Trening kan hjelpe til med å gjenopprette denne balansen.

Trening stimulerer også produksjonen av endorfiner. Dette er en annen type neurotransmittere som gir oss en følelse av velvære og som hjelper oss å slappe av. Etter en stressende dag på jobben kan faktisk en treningsøkt hjelpe deg å roe ned.

Øker søvnkvalitet

En god natts søvn er viktig for både fysisk og mental helse. Moderat trening noen timer før leggetid kan hjelpe deg til å slappe av slik at du sover bedre om natten.