Sukker og avhengighet

Sukker og avhengighet.

Fordi det fører til massiv dopaminfrigjøring i hjernen, er sukker svært vanedannende for de fleste mennesker.
Problemet med sukker er at det kan forårsake massive dopamin utgivelse i hjernen , mye mer enn fra matvarer som finnes i naturen.
Av denne grunn, kan folk som har en mottakelighet for avhengighet blir sterkt avhengige av sukker.
Den «alt med måte»-melding kan være en dårlig idé for folk som er avhengige av sukker, fordi det eneste som fungerer for ekte avhengighet er avholdenhet.

Urovekkende grunner til hvorfor du bør unngå sukker.

Sukker inneholder ingen essensielle næringsstoffer og er dårlig for tennene.
Tilsatt sukker (som sukrose og høy fruktose mais sirup) inneholder en hel haug med kalorier med ingen essensielle næringsstoffer. Av denne grunn blir de kalt «tomme» kalorier.

Det er ingen proteiner, essensielle fettsyrer, vitaminer eller mineraler i sukker, bare ren energi. Når folk spiser opp til 10 – 20% sukker av kaloriene av daglig inntak (eller mer), kan dette bli et stort problem, og bidrar til mangel på næringsstoffer.
Sukker er også svært dårlig for tennene, fordi det gir lett fordøyelig energi for bakteriefloraen i munnen.

Tilsatt sukker er høy i fruktose, dette kan medføre overbelastning i leveren. For å forstå hva som er så ille om sukker, så trenger du å forstå hva det er laget av.
Før sukker kommer inn i blodet fra fordøyelseskanalen, blir den delt opp i to enkle sukker … glukose og fruktose. Glukose er funnet i hver levende celle på planeten. Hvis vi ikke får det fra kostholdet, produserer våre organer det.
Fruktose er annerledes. Våre legemer produserer ikke den i noen vesentlig mengde, og det er ingen fysiologisk behov for det. Saken med fruktose er at det bare kan forbrennes i leveren i nevneverdige mengder.

Dette er ikke et problem hvis vi spiser moderate mengder med naturlig frukt, eller vi nettopp er ferdig med en treningsøkt. I dette tilfellet vil fruktose bli omgjort til glykogen og lagres i leveren til vi trenger det. Men hvis leveren allerede er full av glykogen (mye mer vanlig), kan stort inntak av fruktose overbelaste leveren, og tvinger den til å snu fruktose til fett. Når vi gjentatte ganger spiser store mengder sukker, kan denne prosessen føre til fettlever og alle slags alvorlige problemer.

Husk at alt dette gjelder ikke for frukt. Det er nesten umulig å overspise fruktose ved å spise frukt. Det er også massiv individuell variasjon her. Folk som er sunn og aktiv tåler mer sukker enn folk som er inaktive og spiser en vestlig, høy-carb, høy-kalori diett.

Sukker kan føre til insulinresistens, et springbrett mot metabolsk syndrom og diabetes.

Insulin er et meget viktig hormon i legemet. Det gjør at glukose (blodsukker) går inn i cellene fra blodet og forteller cellene til å begynne å brenne glukose i stedet for fett.
Å ha for mye glukose i blodet er meget giftig, og en av grunnene for komplikasjoner av diabetes, er for eksempel blindhet.
En funksjon av metabolsk dysfunksjon som er forårsaket av den vestlige kosthold, er at insulin slutter å fungere som den skal. Cellene blir «resistent» til den.

Dette er også kjent som insulinresistens, noe som antas å være en ledende driver av mange sykdommer … inkludert metabolsk syndrom, fedme, kardiovaskulær sykdom, og spesielt type II diabetes.
Mange studier viser at sukkerinntak er assosiert med insulinresistens, spesielt når det konsumeres i store mengder.
Insulinresistens kan utvikle seg til type II diabetes
Når våre celler blir motstandsdyktig mot effektene av insulin, vil betacellene i bukspyttkjertelen vår produsere mer av det.
Dette er viktig, fordi kronisk forhøyet blodsukker kan føre til alvorlig skade.
Etter hvert som insulinresistens blir gradvis verre, klarer ikke bukspyttkjertelen å holde tritt med etterspørselen av å produsere nok insulin for å holde blodsukkeret nede.

På dette punktet, blodsukkernivået skytes i været, og en diagnose av type II diabetes er gjort.

Gitt at sukker kan føre til insulinresistens, er det ikke overraskende å se at personer som drikker sukkerholdige drikkevarer ha opp til en 83% høyere risiko for type II diabetes .

Sukker kan gi deg kreft.

Kreft er en av de viktigste årsakene til dødsfall på verdensbasis og er preget av ukontrollert vekst og multiplikasjon av celler. Insulin er et av de viktigste hormoner i å regulere denne type vekst.
Av denne grunn, mange forskere mener at det å ha konstant forhøyet insulinnivåer (En konsekvens av sukkerinntak) kan bidra til kreft .
I tillegg er de metabolske problemer knyttet til sukkerinntak en kjent føreren av inflammasjon, en annen mulig årsak til kreft . Flere studier viser at folk som spiser mye sukker har en mye høyere risiko for å få kreft.

Sukker er en ledende bidragsyter til fedme hos både barn og voksne.

Måten sukker påvirker hormoner og hjernen er en oppskrift for en fett gevinst katastrofe.
Det fører til redusert metthetsfølelse å kan få folk avhengige, slik at de mister kontrollen over sitt forbruk.
Ikke overraskende, folk som forbruker mest sukker er uten tvil det mest sannsynlig å bli overvektige eller fete. Dette gjelder for alle aldersgrupper. Mange studier har undersøkt sammenhengen mellom sukkerinntak og fedme, og fant en sterk statistisk sammenheng.
Koblingen er spesielt sterk hos barn, der hver daglig servering av sukkerholdig drikke er assosiert med en 60% økt risiko for fedme .
En av de viktigste tingene du kan gjøre hvis du trenger å gå ned i vekt er å betydelig kutte ned på sukkerforbruket.
Grunnet effekten sukker har på hormoner og hjernen, øker sukker dramatisk risikoen vår for å bli overvektig eller fete.

Hjerte og karsykdom.

Mange voksne har et kosthold med for mye sukker. Dette er ifølge en ny studie knyttet til økt risiko for å dø av hjertesykdom. Resultatene viser at å drikke tre bokser med brus hver dag kan tredoble sjansen for å utvikle hjertesykdom.
Hvis en fjerdedel av det daglige kaloriinntaket kommer fra tilsatt sukker i brus, kaker og andre søtsaker, fant forskerne en tredoblet risiko for å få hjertesykdom sammenlignet med de som hadde et kosthold der tilsatt sukker står for 10 prosent av kaloriinntaket.

Og det er altså tilsatt sukker det er snakk om – ikke matvarer der sukkeret er naturlig.